Vi elsker lækkert strik, lighed og bæredygtighed

Work as the solution

Ud af fattigdom

Nogle gange skal der ikke så meget til for at ruske op i fattigdomsfælden. Vi har skabt et produkt, som gør det nemt for dig at gøre en forskel.

Hver gang du køber et af vores lækre uld-produkter, sikrer du nemlig overlevelsen for en hårdtarbejdende afrikansk familie, der forsøger at forsørge sig som kaffebønder. Men i nogle af verdens fattigste lande med de hårdeste vilkår er det en benhård kamp, som kræver vores hjælp.

Fra nødhjælp til selvhjælp

Coffee Beanies hylder princippet om work as the solution. I stedet for nødhjælp, skal vi udruste til selvhjælp.

Derfor træner vi kvindelige afrikanske kaffebønder til at håndstrikke bæredygtige uldhuer i høj kvalitet. For at sikre en langsigtet indkomst for strikkerne, har vi teamet op med dygtige designere, så vi kan tilbyde danskere slow-fashion huer og strik med lang levetid.

Lækker kvalitet

Vi benytter merino- og alpacauld i høj kvalitet og kvalitetstjekker alle huer, før de sendes afsted til dig.

Materialerne er nøje udvalgt med øje for CO2-neutral fremtid i tankerne. Vi er et slowfashion brand: højere kvalitet, tidsløse designs og mindre produktion.

Vi håber på at kunne inspirere spirende nye producenter i Afrika til at basere deres fremtid på bæredygtige principper og springe forureningsæraen over.

Det hele startede på en familietur

til Afrika og mødet med en flok

fantastiske kvinder.

Tænk, hvis vi lod os drive af et “WHY”. ”The why” blev rampen for Coffee Beanies, da vores familie rejste rundt i Burundi og Rwanda i 2018. At vi er heldige, og de er uheldige. Vi mødte forskellige kvindegrupper, som jeg faldt i snak med. En af grupperne kunne strikke, og så tog ideen form. Why not! Strik lige dér midt på Ækvator.

Mandatet fra burunderne lød sådan her: “Vi kan identificere de mest nødlidende kvinder. Vi kan samle dem og træne dem – men vi har ingen chancer for at markedsføre eller for at sælge”.

Fra det sekund tænkte jeg ikke længere med hjernen.​ Og heldigvis er vi flere, der drives af samme WHY. Frivillige med hver deres tid og talent. Det er ikke så vigtigt, hvad vi kan. Det vigtigste er, hvorfor vi er med. Og vores mandat er krystalklart. Vi skal markedsføre og sælge.

Mød vores

skønne strikkere

For disse kvinder er huerne en vej ud af fattigdom – en måde at forsørge sin familie, købe medicin og skoleudstyr til børnene.

Coffee Beanies teamet

Aimee Kjær

CEO

Lise Emming Weber Hansen

Strikketræner

Vibeke Kelway

Webdesign og grafisk design

Vibeke er webdesigner og grafisk designer for Coffee Beanies.

Lotte Holm Boeris

Ansvarlig for frivillige sponsorstrikkere

Elin Hansen

Designer

Camilla Vibe-Hastrup

Designer

Se Camillas øvrige designs på Instagram, @knityourvibe